Skip to content Skip to footer

Релігійна Громада Прогресивного Іудаїзму м.Хмільник

Основні історичні відомості:

Члени громади – євреї, котрі шукають поєднання традиції та сучасного проявлення їхньої духовної та культурної ідентичності і які знайшли в  Прогресивному Іудаїзмі дороговказ як бути євреєм, що прагне пов’язати сучасне життя з єврейським вченням; шукає постійного розвитку єврейської традиції та відповіді на актуальні питання сьогодення; спрямовує єврейське виховання в дусі плюралізму та гендерної рівності; показує шлях до єдності у різноманітті думок та поваги до ближнього незалежно від національності та віросповідання. 

Члени  РГПІ м.Хмільника збираються на  Шаббат, що є унікальний внеском євреїв у світову цивілізацію, надаючи людині перепочинок від нескінченної праці і конкуренції, перериваючи біг в хаотичної, повної турбот життя. 

Прогресивний Іудаїзм пропонує вільний, глибоко усвідомлений вибір, який є правом і обов’язком єврея, який бажає знати і розуміти виконувані ним закони і традиції. Для такого єврея сенс Шаббата полягає не у формальному дотриманні 39 видів заборонених робіт, не в передорученні виконання цих робіт «Шобес-гою» (не єврею), а в осмисленні Шаббата як основного Божественного задуму щодо перетворення людини (Тікун Ацмі) і навколишнього його світу (Тікун Олам). 

Шаббат несе в собі задум Творця про створення товариства, в якому буде панувати:

  1. мир (як в сім’ї, так і в суспільстві): «… не роби ніякої роботи ні ти, ні син твій, ні дочка твоя, … ні прибулець твій, який у воротах твоїх» (шмаття 20.10); 
  2. справедливість: «… не роби ніякої роботи ні ти, … ні раб твій, ні рабиня твоя» (там же); 
  3. і милосердя «… не роби ніякої роботи ні ти …, і худоба твоя» (там же). 

Громада ПІ м.Хмільник прагне діалогу з лідерами та послідовниками різних напрямків релігійного вчення, які ідуть до однієї мети – розуміння милосердного і справедливого Бога, створенню суспільства миру, милосердя і справедливості.

Прогресивний іудаїзм у Вінницькій області нині  представлений 11 громадами (м.Вінниця,м.Гайсин, м.Бершадь, м.Хмільник, смт Теплик, м.Козятин, м.Жмеринка, м.Гнівань Тиврівського району, смт Тиврів, смт Томашпіль, м.Тульчин) та 1 управлінням, діють в 7 районах та 4 містах обласного значення. 

Історична довідка: м. Хмільник, де нині діє Релігійна громада Прогресивного іудаїзму, розташоване та території історичного реліону Подолія (Поділля, або Подільська земля) на південному заході України. Перші згадки про перебування євреїв на Поділлі відносяться до середини 13 ст., А про єврейські громади — до 1517 г. Нині колишня територія Поділля входить до складу Вінницької, Хмельницької, Одеської, частково Миколаївської та Кіровоградської областей України.

Після встановлення радянської влади релігійно-громадське життя євреїв всіляко придушувалася, хоча в 1920-х рр. ще розвивалася культура на ідиш (видавалися газети, працювали єврейські школи, технікуми, бібліотеки). У Подолії було багато груп організації Хе-Халуц, діяли різні навчальні господарства, в яких готували халуцим до життя в Ерец-Ісраель. У 1926 р на території колишньої Подільської губернії проживав 374 481 єврей. Поділля було захоплено німцями і румунами незабаром після вторгнення на територію Радянського Союзу. Велика частина Поділля була передана Румунії і увійшла до складу Трансністрії. Північно-західна частина Поділля виявилася в зоні німецької окупації. Німці створили гетто в Вінниці, Кам’янець-Подільському, Хмельницькому, Брацлаві та інших місцях; в 1941-42 рр. мешканці багатьох гетто були вбиті. Тих, хто втік до Трансністрії, місцеве населення видавало німцям, і лише незначна частина євреїв врятувалася.

Серед 6 мільйонів євреїв, вбитих нацистами під час Другої світової війни —  майже 12 000 євреїв Хмільника. Але всупереч всім страшним обставинам того часу і в Хмільнику залишилися євреї. Їх рятували жителі-українці — рятували, ризикуючи щохвилини бути виданими своїми ж сусідами, мерзотниками з місцевої поліції. «Праведниками світу» називають цих рятівників, і нескінченна вдячність їм єврейського народу. І вічним нагадуванням про їх подвиг буде шелест дерев, посаджених в їх честь в музеї Яд ва-Шем в Єрусалимі. 

У 1970-х рр. на території Поділля проживали тисячі євреїв. У 1970-80-х рр. в деяких невеликих містах і селищах молитовні будинки розташовувалися в квартирах, були і синагоги в одноповерхових маленьких будинках.

Підписатися На Розсилку